BodilAroundTheWorld.reismee.nl

Maleisië, Singapore & Sumatra

Op 4 september jl. verliet Fiona Maleisië en zou ik sowieso 4,5 dag langer in Kuala Lumpur blijven tot de aankomst van Maarten. Soms is het wel even lekker om een langere periode op één plek te zijn. Een jaar reizen klinkt als vakantie, maar elke 3 dagen weer een bus, trein of vliegtuig in, lang wachten, niets gaat zoals het moet gaan, tijd is maar tijd, kan soms heel vermoeiend zijn. Deze 4,5 dag heeft dus vooral in het teken gestaan van ontspannen en is met niet al te veel zorgen doorgebracht in en om Burkit Bintang, het leukste gedeelte van Kuala Lumpur. Op donderdag 8 september was het voor Maarten tijd om zijn vrienden en familie in Nederland opnieuw gedag te zeggen en nu echt de laatste 9 maanden aan de andere kant van de wereld door te brengen zonder opnieuw naar huis te komen. Maarten had al aan mij laten weten dat we vanaf vrijdag ook gezelschap zouden krijgen van Talya. Een gezellige zuid Afrikaanse, wie Maarten heeft leren kennen in Laos. Samen hebben zij o.a. de Padi Open Water/Advanced gehaald in Koh Tao. Talya reist zelf ook al een aantal maanden door Azië en zal voorlopig meereizen naar Maleisië, Singapore en Indonesië. Op vrijdag 9 september waren we weer compleet en zijn we met ze drieën, Dennis, Alex en de inmiddels leren kennen Maarten D gaan stappen.

12 september werd het tijd voor het vervolg van onze reis en zijn we 's avonds op de bus gestapt naar het oosten van Maleisië om vanaf hier de boottocht te maken naar de Perhentian Islands. 2 kleine eilandjes voor de kust van Maleisië waar we met ze drieën wilden gaan duiken. Was Maarten 2 maanden geleden nog 'negatief' over duiken, nu is het heel handig om allebei je brevet te hebben. De eerste dag stond vooral in het teken van ontspannen. Het hotel waar we voor gekozen hadden was niet helemaal wat we er van voorgesteld hadden en de dag erna zijn we van Long Beach naar Coral Bay verhuisd. Een stuk rustiger en een prachtige bungalow met adembenemend uitzicht over de bay. 's Middags zijn we gaan snorkelen op drie verschillende spots en hier al het e.e.a. aan haaien en schilpadden gezien. De schilpadden blijven een geweldige verschijning en zijn de afgelopen weken toch wel één van de hoogtepunten van het duiken/snorkelen geweest. De laatste dag hebben we twee duiken (wrakduik & diepduik) gemaakt om ons logboek weer te kunnen aanvullen.

Plannen zijn er om ook weer gewijzigd te worden en ik besluit op 16 september niet met Talya en Maarten mee te reizen naar Singapore, maar om de bus terug te nemen naar Kuala Lumpur en om de volgende dag met Maarten D. een vlucht de pakken naar het Maleisische gedeelte van Borneo. Na een korte vlucht van +- 2,5 uur komen we aan in Sandakan, waarnaar we een taxi pakken naar Sepilok. Sepilok staat bekend om het Orang Utan Rehabilitation Centre. Orang Utangs welke in slechte omstandigheden worden gevonden of gehouden door locals worden hier opgevangen en worden hier in een normale leefomgeving klaar gestoomd voor een reintergratie van de apen samenleving :-) 's Avonds besluiten we een avondtour te doen en zien we dieren die vooral nu actief worden waaronder slangen en luiaards. De volgende dag is het de bedoeling om de bus naar Semporna te nemen. Helaas blijkt de reservering door het resort niet goed te zijn gemaakt, waardoor er geen plek meer in de bus is. Balen, want we moeten de volgende dag om 8 uur in Semporna zijn om de boot naar Mabul Island te hebben. Kleine tegenslag, vooral omdat dit de enige bus is die de reis naar Semporna maakt. Samen met een Engels stel, welke hetzelfde probleem hebben, reizen we terug naar Sandakan om daar uiteindelijk samen een taxibusje te nemen naar Semporna. Het kost tijd en geld, maar dan heb je ook wat! Eenmaal in Semporna blijkt dat we in het meeste verschrikkelijk hostel ever zitten, maar dat kan er na zo'n dag ook nog wel bij. Gelukkig blijven we hier maar één nacht of wel geteld 7 uurtjes. De boottoch naar Mabul Island neemt ongeveer 1,5 uur in beslag en we worden hier vriendelijk ontvangen door een aantal Dive Masters en Dive Instructors. De komende drie dagen zullen volledige in het teken staan van duiken. Mabul, Kapalai en Sipadan staan bekend om één van de mooiste duikspots ter wereld en we hebben hier dan ook 6 prachtige duiken gemaakt. Na Mabul is het tijd om met de nachtbus (deze keer wel goed geregeld) naar Kota Kinabalu, de hoofdstad van Sabah (Borneo) te reizen. Hier verblijven we 4 nachten en maken we o.a. een trip naar het Kinabalu NP. De hoogste berg van Zuidoost-Azie ligt in Kinabalu NP en met zijn ruim 4000 meter hoogte is het een indrukwekkend gezicht vanaf één van de vele viewpoints. Op 27 september besluiten we samen af te reizen naar Singapore.

Singapore is het kleinste land van Zuidoost-Azië, met 683 km2 is het net iets groter dan de Nederlandse noordoostpolder. Het land bestaat uit 63 eilandjes die van Indonesië worden gescheiden door de Straat van Singapore en van Malesië door de straat van Jahore. Via Kota Kinbalu nemen wij een goedkope vlucht naar Johor Bahru, om vanaf daar snel naar Singaore te reizen. Singapore staat bekend als het land waar heel veel dingen niet mogen; Kauwgom is verboden, fooi geven is ongebruikelijk en is verboden op het vliegveld, je mag 1 pakje sigaretten invoeren en op drugs staat met geen enkele uitzondering de doodstraf. Singapore is schoon, duur en genoeg voor 2 dagen. We bezoeken het Marina Bay Sands, een groot en exclusief hotel, waarbij we 's avonds een fantastisch uitzicht hebben over de skyline van Singapore. We rijden over het parcour van de Formule 1, welke ze nog in volle gang aan het afbouwen zijn, we doen een ritje in de Flyer (vergelijkbaar met de Londen Eye, maar dan hoger) en bekijken een lichtshow bij de fountain of Wealth ofwel de grootste fontein van de wereld, genoteerd in het Guinness book of records.

Maarten en Talya hebben deze 12 dagen doorgebracht Singapore en Sumatra, Indonesië. Op Sumatra hebben ze een 3 daagse trekking gedaan en zijn daarna doorgereisd naar Lake Toba in het noorden. Lake Toba is een groot crater meer ook wel super vulkaan of caldera genoemd. Hij barst ongeveer éénmaal per 400.000 jaar uit, waarbij de laatste uitbarsting zo'n 74.000 jaar geleden is geweest. Deze geldt zelfs al de grootste vulkaanuitbarsting op aarde van de laatste 2 miljoen jaar. Door de uitbarsting is de caldera gevormd en wordt tegenwoordig dus ookwel het Tobameer genoemd. Het meer is 100 km lang en 30 km breed.

Op donderdag 29 september neem ik afscheid van Maarten D. en reis ik net zoals Talya en Maarten af naar Indonesië. We zien elkaar 's avonds in een hotel in Java, maar daar straks meer over!

Gerrie

Weer helemaal op de hoogte van al jullie ondernemingen! Heerlijk dit weer te lezen en de foto's te zien.

Renate

Leuk om weer wa van je te lezen. Gauw naar de foto's en de andere verhalen

Saskia Greup

Heerlijk bij te lezen! Zo te zien is er erg veel veranderd in Singapore.... Gauw naar je volgende verhaal en de foto's....