BodilAroundTheWorld.reismee.nl

Van stakingen in Halong Baai tot kooklessen in Hoi An, here we go!

De eerste trip die op ons programma stond na Hanoi was een 2-daagse trip naar Halong Baai (Vinh Ha Long). Halong Baai ligt ten oosten van Hanoi, aan de Golf van Tongking. De naam Ha Long (neerdalende draak) is voortgekomen uit een legende. Om de bewoners te beschermen tegen indringers zou op bevel van de Jadekeizer een drakenmoeder met haar jongen zijn neergedaald en parels hebben uitgebraakt. De parels zouden zijn veranderd in eilanden van jade om samen als vesting de indringers de weg te versperren. De plaats waar de moeder neerkwam was Ha Long. Haar kinderen kwamen verder naar het noordoosten terecht. Hierdoor zouden de 1969 karsteilanden zijn ontstaan. Verspreid over 1553 m2. Inmiddels heeft Unesco een deel van de Ha Longbaai op genomen tot werelderfgoed.

Onze 2-daagse trip zou bestaan uit een tocht langs meerdere eilandjes, kajakken, druipsteengrotten bekijken en overnachten op de drakenboot. We werden 's ochtends op 8 uur opgehaald om samen met 9 andere naar Ha Longbaai te gaan. De autorit duurde +- 4 uur en eenmaal daar aangekomen bleek al snel dat onze trip niet verder door kon gaan. De schippers waren allemaal in staking, waardoor we de boot niet opkonden. Bizar genoeg bleek dit de eerste staking ooit in Vietnam te zijn. Vanwege het communisme wordt het niet geaccepteerd als locals in staking gaan. Staking, maar waarvoor?
Ongeveer 2,5 maand geleden is er een ongeluk gebeurd met één van de boten. Er was iets mis met de pomp, waardoor de boot is volgelopen met water en uiteindelijk gezonken is. Hierbij zijn 12 toeristen en de tourguide omgekomen. Een paar weken later is er tevens een soortgelijk ongeluk gebeurd, alleen met een betere afloop. Hierdoor is vanuit de regering besloten om de eigenaren van de boten te verplichten alles qua veiligheid na te lopen en eventueel te verbeteren. Omdat dit veel geld kost, en het minimumloon erg weinig is, is dit niet te bekostigen voor de booteigenaren. Daar is dus je staking!
Nu we in Ha Long Baai zaten werd het nog een opgave om terug te kunnen naar Hanoi. Het busje wat ons had afgezet was alweer verdwenen met een groep toeristen, waardoor we bijna 5 uur hebben moeten wachten op een nieuw busje. Samen met een aantal andere van de groep hebben we doelloos rondgelopen. De haven van Ha Long Baai is totaal niet bijzonder, waardoor alleen het strand uitkomst bood. Uiteindelijk waren we rond 9 uur 's avonds terug in Hanoi en hebben we, om ons verdriet maar te vergeten, samen met een aantal andere uit de UK, Australie, Spanje en NZL, het nachtleven van Hanoi onveilig gemaakt. Gekozen voor de bucketbar, bloed verziekend heet, maar erg gezellig. Om 1 uur vond de politie het iets te gezellig en waren ze nog na sluitingstijd open waardoor we het pand moesten verlaten. Lopend naar de uitgang werd er door het personeel verteld dat we maar een rondje moest lopen en over 5 min. moesten terug komen. Zo gezegd, zo gedaan +- 10 min later stonden we weer gezellig in de bucketbar. Dit vreemde tafareel gebeurde nog 2x. Ze nemen de politie hier gewoon keihard in de maling en geen haan die er naar kraait, moet je in Nederland doen ;)

Onze 2e trip was een 3-daagse trekking in en rond Sapa. Sapa zelf is niet bijzonder, maar de omgeving is echt prachtig! Sapa staat vooral bekend om zijn vele rijstvelden, bamboebossen en ander natuurschoon. 's Avonds met de nachttrein vertrokken naar het hoge noorden. Na aankomst kunnen ontbijten in een hotel, even een frisse douche genomen en om 9 uur werden we opgehaald door onze gids. We hadden gekozen voor een privetour. Onze gids Bi kwam uit één van de bergdorpen en wist precies waar we naar toe moesten. We hebben die dag echt een schitterende trip gemaakt lang de rijstvelden. Letterlijk door de rijstvelden gelopen en zelfs even het ontzettend primitieve onderkomen van onze gids gezien. We hadden tevens gekozen voor een homestay. Hierbij overnacht je bij een familie uit de omgeving. Onze familie had het voor de Sapa begrippen ruim en samen met 3 australiers hadden we een eigen gedeelte van het huis. Zij hebben 's avonds voor ons gekookt en 's ochtends kregen we pancakes geserveerd. Niet slecht! De volgende ochtend weer vertrokken voor een korte wandeling van 6 kilometer. Omdat het hier van hoog naar laag gaat en net had geregend was het een flinke klus om schoon en zonder brokke te maken over te komen. Terug in Sapa nog even wat gedronken met Jeff en Stef uit Australie en daarna moesten we ons opmaken voor de terugreis naar Hanoi. Voordat we werden opgehaald konden we nog wat eten in hetzelfde hotel als de dag ervoor. Omdat we allebei niet ontzettend veel trek hadden, kozen we voor een clubsandwich. No, No, No, dit hadden we beter niet kunnen doen. Onze eerste voedselvergiftiging was een feit! In de trein zo ontzettend ziek geworden dat we beide dachten de rit niet te overleven. Bij aankomst in Hanoi snel terug gegaan naar ons guesthouse en we hoopte met een aantal uurtjes slaap ons 2e poging naar Halong Baai te kunnen waarmaken. Helaas bleek niets minder waar, want uiteindelijk hebben we in totaal bijna 48 uur plat gelegen. We hebben nog geprobeerd onze Halong Baai trip te verplaatsen, maar omdat we ook al onze bustickets naar Hue hadden gereserveerd ging dit helaas niet lukken. Dus twee tripjes is er uiteindelijk één geworden. Jammer, snel vergeten en doorgaan!

Onze busreis naar Hue, midden Vietnam, nam +- 16 uur in beslag. Het was een slaapbus, waardoor je de mogelijkheid hebt om je stoel volledig naar een bed te maken. Echt confortabel is anders, maar het is beter dan 16 uur in een zitbus doorbrengen. Hue staat bekend om de koningsgraven ofwel dodenstad en de Citadel (buitenstad).
Als eerst hebben we hier de Citadel bekeken. Naar Chinees voorbeeld bestaat de Citadel uit drie delen. De buitenstad, ook wel de Citadel genoemd. Deze is vierkant en heeft zijden van 2235 meter lengte. Daarbinnen ligt de ommuurde Koningsstad met een lengte van 604 meter en een lengte van 622 meter. Ten slotte is er nog een ander deel van de Koningsstad; de eveneens ommuure verboden stad. Het complex is echt ontzettend groot en was alleen maar bedoeld voor de keizer, zijn familie, wachters en bedienden. Sommige delen van het complex zijn nog erg goed intact, waarbij andere delen er heel slecht aan toe zijn. Dit komt voornamelijk ook door de Vietnamoorlog en de bombardementen in en rond Hue. De dag na de Citadel zijn we naar de Koningsgraven ofwel dodenstad gegaan. Op verschillende plaatsen 'liggen' 7 keizers. Ook hier is elke tombe in een andere staat vanwege de oorlog. De meeste graven lagen in comflictgebieden. Een groot deel wordt gerestaureerd, maar af is het nog lang niet. Voordat het de naam dodenstad kreeg, werden de verschillende complexen eerst door de keizer gebruik als een soort zomerpaleis.

Na Hue zijn we doorgereisd naar Hoi An. Culinair Hoi An staat bekend om verschillende specialiteiten en de kookcurssen die je kunt volgen. Omdat Jeff en Stefanie ook weer in Hoi An waren hadden we afgesproken om de eerste avond samen te eten. De dagen erna veel opgetrokken met hun en via via weer andere reizigers leren kennen. De meeste reizen van noord naar zuid, waardoor we al op verschillende plekken dezelfde mensen zijn tegen gekomen. Afgelopen dinsdag hebben we een kookcursus gevolgd bij de 'beste' school van Hoi An. The Red Bridge komt overal als beste uit de bus en hier dus ook voor gekozen. 's Ochtend om half 9 eerst samen met een gids/kok een bezoekje gebracht aan de plaatselijk markt. Hier werd het e.e.a. verteld over verschillende kruizen, groenten e.d. Na de markt met de boot naar de lokatie gebracht. Hier 2 uur gekookt onder begeleiding van een kok. Inmiddels bereiden wij zonder problemen gerechten als Fresh rice paper rolls with shrimp, Hoi An Pancakes, Vietnamese eggplant in clay pot en het maken van rice paper.

Op dit moment zijn wij in Nha Trang en slapen we voor het eerst in een hostel. Dorm, 4 pax en op dit moment alleen met een roommate genaamd Bart. Een gezellige hollandse kamer! Bart gaan we zeker terug zien in Thailand, omdat hij hier gaat Thai Boxen en hier binnenkort voor in Training gaat. We zijn dan ook van plan naar zijn wedstrijd te gaan. Hij weet alleen nog niet of dit in eind juli in Bangkok of in Chiang Mai is. Sowieso hebben met ze alle een date staan voor de full moon party in augustus!
Nha Trang staat een beetje bekend als het Lloret van Vietnam. Zon, zee, strand is waar het hier voornamelijk om draait. We liggen al drie dagen op het strand en zijn al twee avonden wezen stappen. Morgen vertrekken we met de easy riders naar Dalat. Voor de nieuwsgierige onder ons google dit maar! Hierna gaan we door naar Saigon en waar we waarschijnlijk over een week de overstap maken naar Cambodja :-)

We vinden het leuk jullie reactie te lezen en we willen dan ook zeggen; ga vooral door met posten.

Liefs vanuit Nha Trang!

Bonita

Klinkt allemaal erg leuk! Veel plezier nog!

Ellen

Leuk verhaal weer! Veel plezier in Dalat. De plaatjes op Google liegen er niet om.. X Ellen

Renate Gefken(tante R)

Hoi Maarten en Bodil, SUPER om weer wat van jullie te horen ! Wat een belevenissen allemaal !! Volgende keer iets minder tijd tussen de berichten???? Ben toch wel een beetje "stik" jaloers dat jullie in dit super continent zitten. Denk dat ik jullie verslagen van Thailand maar ga overslaan !!! Met een beetje geluk (lees héél véél geluk) gaan wij in het najaar ook weer naar super Thailand. Liefs van Oompie en tante R en geniet van alles wat jullie meemaken !! Pas op bij de Full Moon party's, zijn voor toeristen "beetje" gevaarlijk !! Liefs tante R

Martine

Top verslag!! Ga zo door :))

Marjolein en Jaap

Hoi Bo en Maarten,
Wat een belevenissen allemaal. Een avontuur is het zeker en is al meteen begonnen op schiphol!
We zijn benieuwd naar jullie volgende verhaal.
Geniet en heel veel liefs van Jaap en Marjolein

Henny en Piet

Lieve Bodil,
Wij als oudjes kunnen toch lekker meegenieten via de computer van Jaap en Marjolein en zo jullie belevenissen volgen.
Geniet maar lekker en veel liefs van Piet en Henny

Yvonne

Lieve Maarten en Bodil,
Jongens wat een belevenissen!! Om jaloers op te worden.
Compliment Bodil voor het leuke schrijven. Hoop gauw weer iets van jullie te vernemen. Geniet van alles, veel plezier, liefs en een dikke kus voor jullie, Yvonne

anja

Ha meis
Leuk weer een verslag te lezen. Echt gaaf met die easy riders naar Dalat. Ja ja ik heb al gegoogled. Had trouwens minsten een recept van je verwacht na de kooklessen die je gevolgd hebt.
Groetjes Ronald en Anja

Priscilla

bootje en maarten,

wat een avonturen nu al! klinkt helemaal super, kon ik er maar bij zijn! die easy riders zien er stoer uit, misschien kan er voor mij zo'n lekkere biker bij maarten in zn buggycover ;) kan niet wachten tot ZA!

Jessica

Have fun!!!!!! =)))

Lyseth

Lieve Bo
Wat een gaaf verhaal weer !
Die Easy Riders zijn echt leuk zag ik op Google, maar ik had jullie ook met alle liefde rondgereden op mijn motor hoor :)
Geniet ervan !

Knuffels + XXXXXXXXX Lyseth

Gerrie

Net thuis van vakantie en gauw foto´s bekeken. Leuk!
Tekst had ik al via tel van pap kunnen lezen. De easy riders moet ik nog even gaan googlelen. Hoop gauw weer nieuw stukje te mogen lezen. Dikke kus.

De Sandersjes

Jeetje wat een leuk en goed reisverslag. We blijven jullie volgen. Heel veel plezier xx

John en Gerda

Net terug van een heerlijke vakantie, wat dichter bij huis, jullie reisverslagen gelezen. Wij wensen jullie nog heel veel plezier en blijven jullie volgen.