BodilAroundTheWorld.reismee.nl

Tahiti, Frans Polynesië

Nog 2 dagen te gaan en dan verlaten we het 2e continent van onze reis; Oceanië. Op 5 februari vliegen we van Auckland naar Tahiti, Frans Polynesië. Bij de incheckbalie komen we Kathrin en Ronald tegen, wie we voor het eerst ontmoet hebben in Laos. Doordat ik ze tevens tot twee keer in Nieuw Zeeland ben tegen gekomen, wisten we inmiddels dat we op dezelfde vlucht naar Tahiti zaten en ook in hetzelfde hostel verbleven. Bij het instappen kwamen we alle vier al helemaal in de Frans Polynesië sfeer en kregen we allemaal een witte bloem om in ons haar te doen. Met een gezellige tropisch muziekje kon de 4 uur durende reis naar de hoofdstad Papeete beginnen.

Frans Polynesië is een Frans overzees 'land' in de zuidelijk Stille Oceaan. Frans Polynesië bestaat uit 128 eilanden met Tahiti als bekendste eiland. Het De eilanden zijn van vulkanische oorsprong, zijn rijk begroeid met prachtige natuur en omringd met zandstranden en azuurblauwe lagunes. Frans Polynesië ligt ten oosten van de datumgrens. Waar Tahiti ongeveer halverwege California en Australië ligt. Tahiti, het grootste en bekendste eiland van Frans Polynesië, wordt ook wel het eiland van de liefde genoemd. Met een ongerepte jungle, watervallen, canons, rivieren, stranden, lagunes, tempels en tiki-beelden. Het eiland bestaat uit twee vulkanen die met elkaar zijn verbonden. Ook wel Tahiti Nui (groot eiland) en Tahiti Iti (klein eiland) genoemd.

Maanden lang hebben we voor de Nederlandse tijd geleefd; 6 uur, 7 uur, 8 uur, 8,5 uur, 9, uur, 10 uur, 12 uur en nadat we met deze vlucht de internationale datumgrens zijn gepasseerd leven we opeens 11 uur achter op Nederland. We vertrekken op zondag 5 februari om 17:00 uur, maar landen op zaterdag 4 februari omstreeks 22:00 uur. 2012 is een schrikkeljaar en met een dag terug in de tijd, beleven wij 5 februari 2 maal en bestaat ons jaar 2012 uit 367 dagen. Een bijzondere passage in onze reis!

Als we voet zetten op het internationaal vliegveld van Tahiti worden we getrakteerd op een Frans Polynesische dans op wederom een gezellig tropische muziekje. Omdat Frans Polynesië onder Frankrijk valt hebben we als Europees paspoort houder een makkie en mogen we zonder extra rompslomp van visums en stempels snel doorlopen bij de douane. Na onze bagage opgehaald te hebben, blijkt ons beeld van de hoofdstad in ieder geval niet te kloppen. Papeete is een smerige, stinkende en chaotische stad en we zijn blij dat onze transfer al klaar staat. We worden binnen 25 minuten naar ons hostel ten zuiden van Papeete gebracht. We slapen toevallig met Katrin en Ronald, plus een Fransman van dezelfde vlucht in een nieuw villaatje, waarvan wij de eerste 'bewoners' zijn. Je ruikt de verf nog, er is maar één sleutel en het warme water is ook ver te zoeken. We drinken nog iets met ze 5en, voordat we uitgeteld ons bed induiken.

De volgende dag blijkt wel degelijk dat Tahiti ook zijn rust heeft en kun je de golven horen als we wakker worden. De vogels fluiten er vrolijk op los en je kunt de kokosnoten zo uit de boom plukken. Na een heerlijk Frans ontbijt met vers stookbrook, wordt het tijd om een dagje te relaxen. We besluiten eerst met onze roomies naar de supermarkt te gaan. Een supermarkt waar je qua hygiëne niet echt vrolijk van wordt en uit de extreem hoge prijzen blijkt dat we de komende 2 dagen maar op vegetarische spaghetti en instant noedels moeten leven. Na de dagelijkse boodschappen zoeken we wat verfrissing aan het enige witte zandstrand van Tahiti. Heerlijk warm water en een fijn zonnetje, maar doordat we precies in het regenseizoen zijn, vallen onze plannen na ongeveer 45 minuten letterlijk in het water.

Op onze 2e en tevens laatste dag op Tahiti besluiten we samen met Kathrin en Ronald een auto te huren. We rijden door prachtige natuur, zien we mooie watervallen, krijgen we genoeg mee van het dagelijkse leven van de mensen op Tahiti en zien we eindelijk de echte Franse supermarkten voorbij komen. We kunnen het dan ook niet laten om even een kijkje te gaan nemen. En inderdaad nog meer stokbrood, paté en andere bekende fransen namen komen langs. Nadat we een fantastische gezellige dag hebben gehad, pakken wij onze backpackers weer in en brengen Ronald en Kathrin ons naar het vliegveld.

Tahiti, Frans Polynesië en het tweede continent Oceanië zitten erop! Onze vlucht naar het absoluut onbekende Zuid Amerika staat te wachten, met als eerste stop; Paaseiland!