BodilAroundTheWorld.reismee.nl

Op weg naar het onbekende;

Na het prachtige Zuidereiland, had ik nog 17 dagen te gaan op het Noordereiland van Nieuw Zeeland. Tevens was dit de plek waar ik na ruim 4 maanden mijn vriendinnetje Fiona en haar Nieuw Zealandse vriend Richard weer zou zien. Ze kwamen mij op de avond van 19 januari ophalen bij het hostel in het centrum van Wellington en nadat ik afscheid had genomen van Charlotte en Marjolein zijn we naar een buitenwijk van Wellington gereden. Hier werd ik hartelijk ontvangen door de broer van Rich, David, zijn vrouw Marina, de zus van Rich en haar man. We verbleven de komende nachten in het huis van David en Marina. Na 3 gezellige dagen in Wellington doorgebracht te hebben, begonnen we op 22 januari met onze 1e roadtrip door het Noordereiland. De eerste stop was Hastings, waar we samen met A.J. (één van de mannen uit Maleisië) 's avonds bij de lokale pizzeria gingen eten. Na een gezellige avond ging onze trip verder naar Napier, waar we mochten overnachten bij vrienden van Rich.

De dag erna vervolgende we onze trip via Taupo naar Rotarua. 's Middags gaan we in Rotarua Luge. Met een soort van combinatie tussen een slee en een kart racen we via meerdere tracks de berg af. Uiteraard gaat dit niet zonder slag en stoot en proberen we elkaar constant van de route af te duwen. Helaas blijkt de mannelijke geslacht toch net even iets beter te zijn en zien Fiona en ik voornamelijk de zijkant en/of het gras van de baan.

Toevallig waren Charlotte en Marjolein ook weer in Rotarua en heb ik nogmaals en gezellige avond met hun in de hostelpub doorgebracht. Na overgehaald te zijn door de barman begonnen we die avond met een pubquiz. Ervaring uit Australië leert dat ik daar niet goed in ben, gezien we daar als groep ener laatste werden, maar wie niet wacht wie niet wint. Nadat 'cheesy' ons team 'The Dutchies' hadden genoemd begonnen we met 12 teams aan de eerste ronde. Het benoemen van misvormde celeberties was absoluut niet ons sterkste punt en met 2 uit 10, begonnen we als laatste aan de 2e ronde. Met behulp van internet op onze telefoon gingen de 2e, 3e en 4e ronde ons heel goed af. Valsspelen deed inmiddels iedereen, maar toen het bij de 5e ronde aankwam op je muziekkennis uit de jaren negentig was het voor velen teams gedaan met de pret. Gelukkig hadden wij inmiddels gezelschap gekregen van Ruth en Helen. Deze twee gezellige meiden reisde ook met de Kiwibus op het zuidereiland, en zij waren extreem goed in het benoemen van de nummers. Zo begonnen we als laatste, maar werden we eerste aan het eind van de avond. De prijs; 4 overnachten in een hostel in Auckland of Taupo & en een bartap van $ 50,-.

De dag na onze beruchte overwinning, vertrok ik met Fiona en Rich naar Wai-O-Tapu (Thermal Wonderland) Rotarua e.o. staat bekend om het gebied met veel geothermische activiteit van vulkanische oorsprong. Aan deze geothermische activiteit dankt Rotarua zijn toerisme. Elke jaar komen duizenden toeristen naar Rotarua om verschillende vulkanische activiteiten te aanschouwen. De stad staat volgens velen bekend als de mooiste staat van Nieuw Zeeland, maar de staat blijft vooral in je herinnering hangen vanwege de stank naar rotte eieren en zwaveldioxide. Wai-O-Tapu staat o.a. bekent om haar betrouwbare Lady Knox geiser. Deze geiser spuit iedere dag om 10:15 uur water en stoom tot 20 meter de lucht in. Via 3 verschillende tracks kom je bij craters en andere vulkanische activiteiten. De verschillende kleuren brengen een mooi contrast door het park heen. Nadat we een paar uur in de lucht van rottende eieren hebben gewandeld vinden we het tijd om onze weg naar het noorden te vervolgen en een overnachtingsplek te vinden in Tauranga.

Na Tauranga gaan we via de Bay of Plenty naar Coromandel, waar we een paar uur aan het strand liggen bij Hot Water Beach. Eenmaal per dag kun je hier een gat graven en je eigen heet water pool creëren. Hierna doen we bij Whitianga een track naar Cathedral Cove, waar we prachtig uitzicht hebben over verschillende baaien van de oostkust van het Noorder Eiland. Na 5 dagen door een gedeelte van het Noorder Eiland gereisd te hebben, keren we terug naar Wellington. We hebben namelijk het één-jarige huwelijks feestje van David en Mariana te vieren. Mariana is van Braziliaanse afkomst en we kregen dan ook een echt Braziliaans feestje/maaltijd voorgeschoteld.. Een kleine voorbereiding voor mijn Brazilië avontuur in februari.

Op maandag vertrekken we voor onze tweede roadtrip naar New Plymouth. Vanuit hier gaan we via the forgotte world highway naar Whangamomona. Deze weg doet zijn naam eer aan, hij gaat door een landschap met nederzettingen waar je je in de 19de eeuw waant. Whangamomona is de grootste nederzetting op deze route en heeft zich uitgeroepen tot een vrije republiek. Er staat een prachtig hotel in western stijl en wat houten huizen. Wij gaan naar het hotel binnen om een kop koffie te drinken. De hele gelagkamer hangt vol met foto's van rugby teams. Het blijkt dat Whangamomoa 60 inwoners heeft, en dat het mannelijke deel bijna allemaal rugby speelt. Ieder jaar wordt er van het team een nieuwe foto gemaakt die een plaatsje krijgt in de gelagkamer van het hotel. In 2005 is het hotel uitgeroepen tot plattelands hotel van het jaar. Nadat we een paspoort stempel hebben gehaald vervolgen we onze weg naar Waitomo. Hier willen we graag black water raften, maar omdat we wat aan de late kant zijn kunnen we dat voor die dag wel vergeten. We besluiten nog 2 uur noordelijker te rijden om 's avonds met vrienden van Rich in Auckland te verblijven.

De laatste 2 dagen brengen we met z'n drieën door in the Bay of Islands. Via een off road track over 90 mile beach rijden we naar het 'noordelijkste' puntje van Nieuw Zeeland; Cape Reinga.
Cape Reinga wordt beschouwd als de scheiding tussen de Tasman Zee in het westen en de Grote Oceaan in het oosten. Vanaf de vuurtoren is het mogelijk om te kijken naar de Tidal Ras. Omdat de twee zeeën botsen, creëren ze onrustig water. De stroming die hierdoor ontstaat is een bijzonder schouwspel om te zien. De cape wordt vaak ten onrechte benoemd als het noordelijkste puntje van het Noordereiland, tevens dus het vasteland van Nieuw Zeeland. Echter, de Noordkaap van 's Surville Cliffs, 30 km ten oosten van Cape Reinga is officieel het noordelijkste puntje. Op vrijdag 3 februari is het tijd om voor langere tijd afscheid te nemen van Fiona en Richard en voeg ik mij in het hostel in Auckland bij Maarten. Maarten en ik zullen de komende 10 dagen samen via Tahiti en Paaseiland naar het vaste land van Zuid Amerika reizen.

De 5 weken Nieuw Zeeland zitten erop! We gaan nu samen weer het avontuur van de Grote Oceaan aan!

Kia Ora..............