BodilAroundTheWorld.reismee.nl

Oost best, Australië op zijn best!

Ik zou mezelf eigenlijk moeten straffen, want ik ben de laatste tijd iets te laks met het schrijven van mijn blogs. Zoveel gebeurd, zoveel gedaan en nu dan echt tijd voor de (ja nu echt) volledig update van ons/mijn Australië avontuur.


Op 28 oktober zijn we aangekomen in Cairns en hebben vanuit hier verschillende dingen ondernomen. Nadat we beide ons duikbevret hadden behaald op Koa Tao hebben we meerdere andere duiken gemaakt in Azië en waren we nu klaar om een kijkje te gaan nemen in de onderwaterwereld van Australië; The Great Barrier Reef! Velen verhalen gelezen en gehoord; van 100% positief, naar 100% negatief en alles er tussen in. Na de vele mooie dingen in Azië gezien te hebben moesten wij helaas ook eerlijk zijn en heeft The Great Barrier Reef zeker niet ons hart gestolen. Veel dood koraal, weinig kleur, weinig grote vissen, nee het stelde ons teleur!


Eind oktober kwam Edwin aan, een goede vriend van Maarten en zou de komende tijd dezelfde route langs te oostkust als ons volgen. Zijn eerste avond in town moest er uiteraard gedronken worden en na velen corona's en een lachwekkend etentje bij de Mc Donalds leerden we Marlies kennen. Een leuke, vlotte meid uit omgeving Utrecht. Met 4 man sterk hebben we tot 2x toe een auto gehuurd om de omgeving van Cairns te ontdekken. Het idee om een auto te kopen liep helaas anders dan gepland en omdat de autohuur met ze 4en goed was bevallen, hebben we daarna voor 2 weken een auto gehuurd voor de route Cairns - Brisbane á 2000 km.


Onze eerste stop langs de oostkust was Magnetic Island. De naam komt van het veronderstelde 'magnetische effect' van het compas van Captain Cook gedurende zijn reis langs de oostkust. Op Magnetic Island, 52m2 groot, hebben we een kleine roadtrip gedaan naar mooie strandjes en hebben we de eerste Koala's gespot. Onze 2e stop was Airlie Beach, vanuit Airlie beach vertrokken de zeilboten naar de Whitsunday Islands. De whitsunday eilanden zijn een archipel voor de oostkust van Australië. Wederom Captain Cook was de aanleiding van het benoemen van deze archipel. Hij ontdekte de archipel op Pinksteren, in het engels Whitsunday. 3 dagen en 2 nachten hebben we doorgebracht op een zeilboot. We zijn langs prachtige, extreem witten stranden gevaren, hebben gesnorkeld, gedoken (veel mooier dan het noorden van het Great Barrier Reef, en aan onze Nederlandse muziek hits gewerkt. Na Airlie beach zijn we vertrokken naar destijds een onbekende bestemming. We moesten heel wat kilometers overbruggen naar eventuele leuke plekken en wilde graag overnachten in Rockhampton. Helaas was hier geen hostel of motel beschikbaar en zijn we (tegen de adviezen in) doorgereden naar het zuiden. In Australië kun je beter niet in het donker rijden i.v.m. de velen kangoeroes die de weg overspringen. Na enige uren rijden kwamen we bij het kleine plaatsje Angus Water ofwel Town of 1770 uit. Omdat het inmiddels bijna middernacht was, waren de enige twee hostels hier ook gesloten. Helaas zat er niets anders op dan de auto te parkeren op de parkeerplaats naast de camping om vervolgens in de auto of buiten in een speeltoestel te gaan slapen. Een mooie ervaring, in een land waar dit gewoon kan. De volgende morgen zijn we illegaal gaan douche op de camping en had Marlies nog het lef om de supermarkt van de camping leeg te kopen voor een lekker ontbijtje. Snel een hostel uitgezocht en kennis gemaakt met de golven van 1770. Surfen is naast Rugby en Cricket toch wel een sport die fanatiek wordt beoefend en het was dan ook mijn eerste kennismaking met een board zonder bindingen. Snowboarden? No worries, zoals ze in Australië zeggen. Surfen? Ik lig nog bij te komen! Uiteindelijk bleek 1770 een te gekke bestemming te zijn en verbleven we één van de leukste hostels van Australië, Cool Bananas! Craig de eigenaar had een extreme schoonmaak tik en zelfs onze moeders zouden daar van kunnen leren. De keuken werd wel 5x per dag schoongemaakt en dan praten we nog niet over hoe vaak hij de tafels afnam. Gigantisch gelachen met een leuke groep Nederlanders. Na een paar mooie dagen in 1770 zijn we samen met Jeroen en Stephanie (Alice Springs), welke we toevallig in Cool Bananas tegenkwamen naar Rainbow Beach gereden.


Vanuit Rainbow Beach zouden Edwin, Stephanie, Jeroen en ik een 3-daagse self drive tour over Fraser Island maken, terwijl Maarten in Rainbow bleef, omdat hij later is teruggegaan om deze tour met een andere vriend te doen. Fraser Island is het grootste zandeiland ter wereld en is 122 km lang en tussen de 5 en 25 kilometer breed. Fraser staat bekend om zijn flora en fauna en de nodige Dingo's kun je hier wel spotten. Belangrijk om altijd je eten goed af te sluiten, want Dingo zijn zo brutaal als de pest hebben wij ervaren. Fraser Island was waarschijnlijk één van de beste trips in mijn Australië avontuur! 3 dagen lang door zacht zand scheuren met een 4x4 en de mooiste strandjes en natuur zien. Na Fraser Island was het tijd om voor Edwin en ons door te rijden naar Brisbane, de auto in te leveren, en vanaf daar ons eigen plan te trekken. Edwin en Maarten zijn vervolgens samen naar het zuiden getrokken om een andere vriend in Sydney te verwelkomen. Voordat ik met Stephanie, Marlies en Jeroen op een 8daagse kampeertrip naar Surfers Paradise en Byron Bay ben gegaan heb ik besloten om het e.e.a. aan mijn reis aan te passen.

Ik werd eind november door mijn nichtje Esmee gevraagd met haar en mijn oom mee te gaan naar Zuid Afrika, Namibie en Mozambique! Omdat dit een mooie kans is om nog een continent en een paar landen van what to do lijstje aan te doen heb ik ja gezegd en vlieg ik samen met hun op 25 april naar Jo'burg in Zuid Afrika, om uiteindelijk vanaf Jo'burg op 8 juni weer terug te vliegen. Dit alles betekent dat ik korter in Zuid Amerika blijf dan gepland, dat wegens de kosten het handiger was om eerst terug naar Nederland te vliegen (Ja echt!) en dat ik dus straks na bijna 11 maanden op maandag 23 april om +- 10:30 weer voor drie dagen voet zet op Hollandse bodem!


Tussen 28 november en 13 december heb ik samen met Marlies in Byron Bay doorgebracht. Mijn beste bestemming in Australië! Leren surfen, gekampeerd, letterlijk weggespoelen uit onze tent, 19 jarige Duitse jongens geleerd dat gezond eten niet bestaat uit 2 maanden lang 1 dollar noedels eten en champagne gedronken! Marlies, dank je wel voor de 8 super weken en de afsluiting met O&N! Zie je in Juni ?


Op 13 december ben ik met Loes vertrokken naar Sydney! Loes hebben Fiona, Rebecca, Bob en ik leren kennen op Koa Tao. Loes deed samen met Fiona en mij haar duikcursus en dit klikte destijds gelijk. We hebben in Kuala Lumper nog een keer geprobeerd af te spreken, maar doordat ze in het betreffende winkelcentrum het nodig vonden om twee starbucksen te maken ipv één stonden we dus allebei bij de verkeerde of goede (het is net hoe je het zit) te wachten. Loes heeft met haar reis door Azië een leuke kerel uit, jawel, Brisbane Australië leren kennen en is inmiddels bezig om zich hier te gaan vestigen. Loes zat inmiddels al wat weken in Brisbane en wilde graag wat meer van Australië zien. Na overleg met het thuisfront en met Loes was er besloten dat ze van 13-12 t/m 29-12 mee zou gaan rondreizen. Na een paar dagen door Sydney geslenterd te hebben was het dan eindelijk tijd om na bijna 6,5 maand paps en mams te verwelkomen in het Land Down Under! ? Na een reis van ruim 21 uur, kon ik ze om 20:30, plaatselijke tijd, eindelijk weer in mijn armen sluiten. Om eens iemand anders dan mijzelf aan het woord te laten verwijs ik jullie allemaal naar de blog van mijn paps en mams; http://travelnotes.riksjatravel.nl/quaadgras/ en onze reis samen!


Paps en mams, dank jullie wel voor jullie komst naar Australië! Ik heb een fantastisch tijd met jullie gehad en zal nog vaak terug denken aan de mooie momenten in het Land Down Under! Ik hou van jullie <3


Nadat ik een fantastisch O&N in Sydney heb gehad, waar Maarten het vierde in Melbourne, zijn we op 3 januari vertrokken naar het land nog verder dan Australië!


Thank you land Down Under, Kia Ora Nieuw Zeeland

Reacties

Reacties

Priscilla

Jaloeeehoeeeers! Als gast editor voor Zuid-Amerika vind ik dat we minstens zoveel moeten meemaken als je hier hebt beschreven =) (ps die duitse jongens mogen best achterwege blijven heurrr;))

Ellen

Eindelijk de update (al heb ik natuurlijk al een groot deel via Facebook meegekregen). Lief ook dat je even reclame voor Riksja Travel maakt met de weblog van je paps en mams ;-). Heel veel plezier nog in NZ!

marlies

June it is darling!!!!

Martine

Super verslag Bo!! Erg leuk om te lezen.

Je volgende verslag mag idd wel wat eerder hoor ;p

Dikke kus!

Renate

Leuk verslag weer en voor de zoveelste keer wensen wij je weer een een leuke tijd nu in NZ !!!

anja

ha meis, super leuk om weer iets te lezen van al je avonturen. Gr Anja

anja

ha meis, super leuk om weer iets te lezen van al je avonturen. Gr Anja

Mamma

Wij hebben het mijn jou en Loes ook super gezellig gehad. En Australië gaat ons zeker terug zien!

Tas

Hi lieve Bo! Wat heerlijk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Je lieve broertje was hier wel wat eenzaam zonder zus en ouders ;-) Maar hij vermaakt zich wel prima hoor volgens mij :-)
Ik krijg steeds meer zin om naar Australie en Nieuw Zeeland te gaan, dus dat wordt flink sparen, een loterij winnen of toch een leuke vent vinden met een aardig centje op zak ;-) dikke kus lief!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!