BodilAroundTheWorld.reismee.nl

Two down more to go.........................................

Nadat we drie dagen lang hebben gefeest en onze roes hebben uitgeslapen op het strand van Nha Trang werd het tijd voor een nieuw avontuur; The Easy Riders. Vanaf Nha Trang hebben we een 2-daagse tocht door de Central Highlands geboekt. Samen met 2 motoren á 150 cc per stuk, 2 Easy Riders, onze backpacks en onszelf zijn we door het binnenland van Vietnam gecrossd. We moesten het niet hebben van de high fashion motoren, maar de trip was geweldig!! Via de bergen zijn we naar het Lac Lake gereden en daar hebben we in een bungalow aan het water overnacht. Wegens het laagseizoen was er geen toerist te bekennen en hebben we 's avonds met onze gidsen gegeten en rice wine gedronken. Jeneverachtig, niet vies, maar ook niets echt V.Odka vervangend. De volgende dag zijn we via een aantal fruitplantage, een silkfactory en de Elephant Waterfalls naar Dalat gereden.
Dalat staat bekend om het hoog honeymoners gehalte en al snel bleek dat we hier niet lang gingen blijven. In Dalat zelf is weinig te doen en om ons ene dag hier te overleven zijn we gaan wandelen door de stad. Even een stop gemaakt bij 'De Golfbaan' van Vietnam en verder relaxed met eten en een potje pool.

Op 28 juni hebben we de bus gepakt naar Ho Chi Minh City ofwel Saigon. Tot 1975 heeft de stad altijd de naam Saigon gedragen. Maar wegens de bezetting van Saigon door de Noord-Vietnamese troepen en de hierna officiële hereniging van Noord en Zuid Vietnam, kreeg Saigon zijn huidige naam Thanh Pho Ho Chi Minh. Het blijft nog steeds een lastig punt bij de Vietnamese bevolking. De bevolking in Noord-Vietnam blijft de stad Ho Chi Minh noemen, terwijl de bevolking in het Zuiden het bij de oude naam Saigon houdt.
In 1965 stationeerde de eerste Amerikaanse troepen zich in Saigon, waardoor het huidige straatbeeld heel erg beïnvloedt is. Saigon heeft het karakter van een Amerikaanse metropool. Nachtclubs, bars, onpersoonlijke hoogbouw bepalen het straatbeeld en nog steeds worden de gebouwen uit de grond gestampt. Op onze eerste avond zijn we eerst indoor gaan BBQ'en. Leuk en lekker! Volgens komen wij Flo, Anna en Clem tegen in één van de barretjes. We hebben deze drie meiden leren kennen in Nha Trang en we besluiten om samen het nachtleven van Saigon te ontdekken.
Op onze eerste volle dag in Saigon besluiten we naar het War Remnants Museum te gaan. Hier worden sinds 1975 de gruweldaden van de vroegere vijand gepresenteerd. Uiteraard kun je hier maar één kant van het verhaal verwachten en dan voornamelijk die vanuit Noord-Vietnam. De wreedheden begaan door de Vietcong of de afrekening die na de Nederlaag van Zuid Vietnam in 1975 heeft plaatsgevonden zul je hier niet vinden. Voorheen heette het museum eigenlijk 'Museum van Amerikaanse oorlogsmisdaden tegen Vietnam', maar nadat de verhoudingen tussen Vietnam en de US waren hersteld is dit veranderd in de huidige naam. Vooral om de Amerikaanse toeristen niet af te schikken. De beelden en foto's van mismaakte kinderen als gevolg van Agent Orange maken diepe indruk. Bij het zien van de foto's vraag je jezelf keer op keer af waarom onschuldige burgers hiermee werden geconfronteerd. Agent Orange is vooral in een later stadium voor vele burgers schadelijk geweest (en nog steeds). Veel kinderen die de afgelopen jaren met afwijkingen zijn geboren, hebben dit omdat hun ouders met Agent Orange in contract zijn geweest. 's Avonds sluiten we toch nog goed en gezellig af met nachochips en burgers van het Hard Rock Café.
De volgende dag zijn we naar de Cu Chi Tunnels geweest. Het onderaardse tunnelstelsel van Cu Chi en is een indrukwekkend bewijs van het verzet van de Vietcong tijdens de Vietnamoorlog. Het ooit 200 kilometer lange tunnelstelsel is op twee plaatsen te bezoeken. Wij bezoeken het gedeelte Ben Duoc en hebben een veteraan als gids. Hij verteld voornamelijk zijn ervaringen en extreme verhalen omtrent de Vietnam oorlog. Als afsluiting kunnen we zelf door een deel van het tunnelstelsel kruipen. Lopen is voor ons niet mogelijk en gebukt en/of kruipend gaan we het tunnelstelsel door. Indrukwekkend en bijzonder! Omdat we beide zin hebben om een nieuwe film te zien, besluiten we 's avonds een bioscoop op te zoeken. Transformers 3, Engels gesproken, Vietnamees ondertiteld!

Op 1 juli gaan we met de boot en bus richting Cambodja. Deze 2-daagse trip brengt ons via een floating market en de Mekong Delta naar onze eerste overnachting, een floating hotel. Onze groep bestaat uit 2 Spanjaarden, 5 Engelse en 2 Nieuw Zealanders. De volgende dag moeten we om 7 uur klaar staan voor vertrek. Waarom? Een viskwekerij! Na 1 minuut waren we het er allemaal over eens dat we dus eigenlijk 2 uur langer hadden kunnen blijven liggen, lichtelijk vervelend! Rond 11 uur passeren we met de fast boat de border van Cambodja. Na een kleine tussenstop, het verkrijgen van onze visa en het e.e.a. aan stempels kunnen we door naar de hoofdstad; Phnom Penh. Aangekomen in Phnom Penh besluiten we met de Engelse en Nieuw Zealanders een hotel te gaan zoeken. Al snel blijkt onze eerste keus; een hotel bij het meer een grote vergissing te zijn. Het echte backpackers gedeelte is inmiddels verschoven nabij de rivier. Na +- 45 min vinden we dan toch een geschikt hotel voor ons alle.

De volgende dag gaan we samen met Sara, Claire en Alistair naar de Killing fields en het Tuol Sleng Museum. Choeunk Ek ook wel de Killing fields of velden des doods. Gevangenen van de Tuol Sleng Prison werden hier naar toegebracht en uiteindelijk omgebracht en 'begraven' in één van de 122 massagraven van Choeunk Ek. Minimaal 17.000 mensen zijn hier in 4 jaar tijd door de Rode Khmer onder leiding van Pol Pot omgebracht. Bij binnenkomst loopt je tegen een wit monument aan. Binnen in zijn verschillende glazen bakken gemaakt waarin je botten, schedels en kleding van de geëxecuteerde vindt. Dit gesorteerd op leeftijd en geslacht. Als je even later langs de vele massagraven loopt en her en der nog kleding en/of botten ziet liggen lopen de rillingen over je rug. Na de Killing fields gaan we naar het Tuol Sleng Museum. Hier werden tussen 1975 en 1979 de gevangen van de Rode Khmer gemarteld en vermoord. Uiteindelijk heeft de Rode Khmer tussen 1975 en 1979, 1.7 tot 2 miljoen burgers vermoord. +- 30 % van de bevolking destijds. Hierna besluiten we nog even langs het Royal Palace te rijden, voordat we ons tegoed doen met een lekkere pizza. Rond middennacht nog een snelle skypedate met Rebecca, want ze heeft leuk nieuws te vertellen. Rebecca en Bob komen op 11 augustus aan in Bangkok en zullen samen met ons 2 weken meereizen in Thailand! :-)

Na Phnom Penh gaan we samen met Fiona, Luke en Adam door naar Siem Reap. Hier vind je de toeristische attractie van Cambodja: De Tempels van Angkor! Omdat we pas om half 4 vanuit Phnom Penh vertrekken en de bus er iets langer over doet dan gepland, komen we pas om half 11 aan. De weg, of zeg maar gewoon, zandweg met veel stenen en gaten, maakt de busreis niet heel prettig. 7 uur lang hebben we het gevoel op een trilplaat te liggen :-( Aangekomen in Siem Reap gaan we snel op zoek naar een hotel. Nadat we een hotel dichtbij pubstreet gevonden hebben, frissen we ons op en duiken we samen met Fiona, Luke en Adam het nachtleven van Pubstreet, Siem Reap in. De volgende dag slapen we uit, wandelen we rond in Siem Reap en besluiten we 's avonds met ze allen te gaan eten. Hieruit wordt het plan gemaakt om de volgende dag om half 9 naar Angkor Wat te gaan. We regelen een TukTuk en woensdag brengen we ruim 6 uur door in het gebied van Angkor Wat. Angkor Wat is één van de oude hoofdsteden van het Khmer-rijk en betekend 'heilige stad' De stad is vernoemd naar de grootste tempel Angkor Wat. Angkor staat sinds 1992 opgenomen op de UNESCO Werelderfgoedlijst. Het gebied is 400km2 groot en bevat het Angkor Archeologisch park en het beboste gebied eromheen. De twee grootste spots zijn de Tempels Angkor Wat & Angkor Thom. We kopen een 3-daagse pas, zodat we ruim voldoende te tijd hebben om alle tempels en bijzonderheden te zien. De tweede staat voornamelijk in het teken van de zonsondergang en de laatste dag staan we om half 5 op om een uur later de zonsopgang te zien. Een mooi tafereel en al met al indrukwekkende bouwwerken.

De titel duidt op het feit dat we besloten hebben morgen, 9 juli, Cambodja te verlaten en een nieuw avontuur aan te gaan in Laos. We vertrekken morgenochtend om half 6 's met de bus naar de grens van Laos en de Four Thousand Islands. De komende 2 weken willen we van het Zuiden naar het Noorden trekken met als hoogtepunten de groten van Kong Lo, tuben in Vang Vieng, en hopelijk de gibbon experience in het Westen.

De week is weer voorbij, fijn weekend!

XXX

Yvonne Bothe

Wat heerlijk om weer zo'n leuk reisverslag te ontvangen! Bijzonder wat jullie allemaal zien en beleven.
Liefs en een dikke kus!

Mies

Hiiii supergaaf zeg wat jullie allemaal weer hebben beleefd en foto's zijn ook super! Mies xxxx

Gerrie

Jullie reiservaring is voor de lezers ook heel leerzaam!
Moest zelf even denken aan 1 van mijn geschiedenisleraren. Kan me heel goed voorstellen dat zo iets als The Killing Fields indrukwekkend is. Zou ik zondermeer ook zelf nog eens willen ervaren. Gelukkig hebben jullie ook veel fun met elkaar en de backpackers die jullie inmiddels hebben ontmoet. Een ervaring die jullie nooit meer wordt afgenomen. Dus blijven genieten en ons van leuke en leerzame verhalen voorzien. Dikke kus voor allebei.

Renate

Leuk om weer zo'n verslag te lezen, Bodil ik begreep van Maarten dat alle eer voor jouw is ! Petje af !! Wat een mooie, leuke en "leerzame" dingen maken jullie mee. Wat hebben jullie nu al een mooie tijd en jullie zijn pas 5 weken op weg !! Jongens nog heel veel plezier en gezelligheid ! Liefs van ons !!

Martine

Heee Chica,

Wat een mooi verhaal weer. Jullie hebben al veel beleeft. Ben benieuwd naar je avonturen in Laos.

ENJOY!! XXX

Sören en Vivian

Heerlijk om te lezen. Moeten wij ook maar eens bezoeken. Hebben vandaag 2 kloosters van Meteora bezocht + 15km gewandeld en een "pamperroute" afgedaald! Pamper, niet als in easy, maar in heel-je-broek-vol! Na de dolfijnen nu ook wilde turtles gezien! Nou zover ons avontuur. Veel plezier nog! Kus ons.

Henk en Saskia Greup

Ik dacht even: h'e, we waren toch vanmiddag met Fiona bij Beversport in Den Haag om een backpack te kopen? Hoezo nachtleven? Ja... ff wakker worden! Onze Fiona, om het zo maar te zeggen, kijkt er erg naar uit om jullie te komen vergezellen! Fantastische verhalen en vooral ook supermooie foto's. Een aanrader voor National Geographic! Veel plezier!

Anja

Ha Bo en Maarten
Het is wat Gerrie zegt, ook ik moest terugdenken aan de geschiedenislessen op school, maar nu met foto's erbij besef je nog meer wat een gruwelijkheden zich daar afgespeeld hebben. Geniet van je reis en blijf schrijven. Kus Anja

Gerrie

Hallo daar........
Zijn er al nieuwe avonturen te melden vanuit Laos?
Kijk weer uit naar de verhalen en mooie foto's!
Het is alsof ik zelf ook beetje met vakantie ben!

Marjolein

Hey verre reizigers,

Wat heftig zeg die killingfields, pfff. Maarre wat zag ik nou een "golfbaan" nou dat lijkt me wel wat om met Ger ff 9 holes te lopen, hihihi. ben heel benieuwd of dat ook in Laos kan....... veel fun liefies en blijven schrijven. Dikke kus