BodilAroundTheWorld.reismee.nl

Let's rock the Northern Territory!

Volgens mij hebben jullie lang genoeg in spanning gezeten en wordt het tijd voor een volledig update over ons avontuur in Australië. Onze tocht naar Australië ging niet zonder slag of stoot en op het vliegveld van Denpasar bleek dat onze visum niet door de reisorganisatie was geregeld, terwijl we hier wel een bevestiging van gekregen hadden. Geen visum is geen toegang tot de vlucht en dus geen overstap naar Oceanië. Na enige tijd en een paar telefoontjes later konden we alsnog ons visum regelen en waren we op 15 minuten na op tijd om in te checken voor onze vlucht naar Darwin, Australië.

Australië is het grootste eiland ter wereld en ligt op het Zuidelijk halfrond en het eiland is groter dan Europa. De kustlijn is +- 26.000 km lang en er wonen +- 22 miljoen mensen, waarvan het grootste deel in de grote steden als Sydney, Melbourne, Brisbane, Cairns, Perth, Adelaide en Darwin. 2 miljoen mensen wonen er op het westerlijk gedeelte, wat een groot deel van het land in beslag neemt. Hiervan wonen +-1,5 miljoen mensen in de grootste plaatst aan de westkust; Perth. Het noorden van Australië, het Northern Territory is extreem dunbevolkt: slechts 1 procent van de Australiërs woont in een gebied ter grootte van Frankrijk. Ook wel de Outback genoemd. Je vindt hier de toeristische trekpleisters als Ayers Rock en het Kakadu National Park, waar je uren doorheen kunt rijden zonder een mens tegen te komen. De grootste steden zijn Darwin, Palmerston, Alice Springs, Lichfield en Katherine.

Darwin valt onder het Northern Territory en is één van de 'grotere steden' van Australië. Groot en druk kun je het niet noemen en vanuit het roemoerige Azië was het een hele omschakkeling dat we nu opeens in een erg rustige stad terecht kwamen, waar je af en toe alleen wat dronken aboriginals tegenkomt. Aboriginals, ook z'n apart onderwerp, maar daarover laten meer. Na een aantal dagen Darwin hebben we een 3-daagse tour gedaan naar Kakadu National Park. Kakadu NP ligt nog ongeveer 200 kilometer ten oosten van Darwin en is groter dan Nederland. We hebben hier onze eerste wildlife, krokodillen, gespot. Zoet- en zoutwater kroko's. Zoals de tourgide vertelde moet je voor de zoutwater kroko's oppassen want die kunnen je helemaal verslonzen (?). De zoetwater kroko's zijn alleen nieuwsgierig en zullen hooguit een arm of been afrukken. Fijn dan weten we dat ook weer! We hebben hier een aantal georges opgezocht om lekker te zwemmen zonder kroko's. Nou ja dat kunnen ze voor 99% zeggen, want er glip er altijd wel eentje door. Ook weer fijn! Na 15000 km zaten gelukkig al onze ledematen nog aan ons lichaam en gingen we terug naar Darwin. Na Darwin hadden we een trip van 1500 km in het vooruitzicht. Met de bus naar Alice Springs.

Alice Springs, ligt in het Red Center ook wel de outback genoemd en ligt met de bus 21 uur rijden van Darwin af. De indrukken die je van het landschap krijgt zijn geweldig en zo nu en dan word je geëntertaind door een paar wederom dronken Aboriginals. In Alice Springs hebben we Jeroen en Stephanie uit Boskoop en Langarak leren kennen. De eerste avond hebben we samen gekookt en zijn we nog wat gaan drinken in de rockbar. De enige bar nog iets te beleven valt. Vooral die avond, want een aantal Aboriginals vonden het nodig om in een hoger gelegen complex in te breken, maar toen ze over het dak van de rockbar liepen, stortte deze in; Dat is nog eens met de deur in huis vallen. Eentje viel bovenop een beveiliger van het cafe en die brak daardoor zijn enkel. We verder vriendelijk verzocht het pand te verlaten, want de komende minuten zouden niet 'leuk' zijn om te zien. Aboriginals worden inmiddels als mensen herkend, maar jaren geleden was het nog legaal om Aboriginals af te schieten. Velen Australiërs, vooral in de outback, zijn niet gecharmeerd van deze groep en behandelen ze dan net als honden.
We waren speciaal naar Alice Springs gekomen om een tour langs de drie hoogtepunten van het Red Center te doen. Ayers Rock (Uluru) Kata Tjuta (The Olga's) en Kings Canyon. We sliepen 2 nachten in een swag. Een soort van grote slaapzakken met een dun matje aan de binnenkant. We hebben dus twee avonden onder de sterrenhemel geslapen. Mooie belevenis. 28 oktober stond ons vliegtuig van Alice Springs naar Cairns klaar! Het Northern Territory zat erop, op naar de east coast!

Renate

Leuk om weer eens iets te lezen ! Ik begrijp het alleen niet zo goed bovenin staat 28 okt. En ik kreeg het vandaag pas binnen. In iedergeval een hele gezellige jaarwisseling en een super 2012 !!!!

anja

Wat Renate zegt, het werd weer eens tijd voor een update. Liefs en een gezellige jaarwisseling.
Ronald en Anja

Saskia Greup

Dat je nog tijd hebt om het verhaal bij te werken! Fantastisch! Hele fijne jaarwisseling strakjes... Je zit er op dit moment vast al klaar voor bij de brug.... xxx

Henny en Piet

Lieve Bodil en Maarten, Weer even een krabbel van ons. Gehoord dat de ontmoeting met je ouders wel een beetje emotioneel was, wat heel logisch is als je elkaar zo lang niet hebt gezien. Ik (Henny) zat al met tranen toen je oma het ons vertelde. Fijn hoor dat jullie elkaar zo weer even hebben gezien. Net ook gelezen dat je ouders het erg naar hun zin hebben. Tevens wensen Piet en ik jou en Maarten nog een gezond en voorspoedig 2012. Geniet nog van de laatste maanden.
Liefs en knuffels.

Jaap en Marjolein

Lieve Bodil en Maarten, Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar en heel veel gezondheid. Het zal wel een heel ander oud en nieuw geweest zijn dan dat jullie gewend zijn. Wij hebben dit weer in Maastricht gevierd. Op 1 januari op de terugweg zijn we langs je opa en oma geweest die samen met Wout en Esmee in Slenaken een huisje hadden. Je broer hebben we net gemist, hij was net weg, jammer! Jullie gaan nu een beetje aftellen he, alweer 8 maanden onderweg. We hebben gehoord dat er alweer een nieuwe reis, samen met Wout en Esmee gepland staat, wat leuk! Geniet nog volop en veel liefs en knuffels van je oude nicht en neef ha, ha Jaap & Marjolein