BodilAroundTheWorld.reismee.nl

Rapa Nui, Isla de Pascua ofwel het Paaseiland

Na een 6 uur durende vlucht, wederom het horloge zetten naar een tijdsverschil van 7uur met Nederland zetten we voor het eerst voetstap op Zuid Amerikaanse bodem. Wel in het bijzonder op het Paaseiland waar we voornamelijk voor de Maoi beelden komen die verspreid staan over het eiland. Ondanks dat het Paaseiland bij Zuid Amerika hoort, voelt het nog niet of we in het continent beland zijn.

Het Paaseiland is een Polynesisch eiland in de grote Oceaan, dat behoort bij Chili en een aparte provincie is. De hoofdstad en enige stad op het eiland is Hanga Roa. Het eiland is met 163 km2 ongeveer even groot als Texel en is één van de meest geïsoleerde bewonende eilanden ter wereld. Het dichtstbijzijnde bewoonde eiland, Pitcaim, ligt op ongeveer 2075 kilometer. De naam Paaseiland werd gegeven door Jacob Roggeveen, die op paaszondag, 5 april 1722 het eiland aandeed. Het Paaseiland is zoals gezegd bekend vanwege de bijzondere Moai beelden, die rondom het eiland langs de kust staan. Sommige van deze beelden zijn zo groot, dat het een mysterie is hoe ze gemaakt, vervoerd en opgericht zijn.

Wij verblijven 6 dagen op het Paaseiland en kamperen 6 nachten op een camping op 5 minuten lopen van het 'centrum'. Omdat we pas 's middags aankomen, besluiten we om rustig door het kleine centrum te lopen en uit te zoeken wat we de komende dagen kunnen doen. We besluiten al snel om onze padi certificaten weer te gebruiken en gaan op onze 2e dag een duik maken. Ondanks dat het zicht meer dan 40 meter is, is de stroming ontzettend sterk en is er bijna geen vis te zien. We maken de kortste duik in maanden en hierdoor besluiten we om het bij één duik te houden.

Op dag 3 verlaten de camping om de bekendste crater van het Paaseiland te beklimmen. De temperatuur is extreem warm en vochtig en omdat we dit na Nieuw Zeeland niet meer gewend zijn besluiten we om tegen 4en ons aan de klim te wagen. In ongeveer 1,5 uur tijd bereiken we de top en hebben we ontzettend mooi uitzicht over het gehele Paaseiland en de crater. Vanaf het begin worden we bijgestaan door een nieuwe vriend ofwel een lokale herdershond. Op dag 5 besluiten we een autootje te huren en onze dag rondom het eiland te besteden. We rijden van bezienswaardigheid, naar bezienswaardigheid en komen op de meest bijzondere plekken. Het ene Maoi ligt in stukken op de grond terwijl het andere nog intact rechtop staat. We maken korte wandelingen en rijden langs de ruige kustlijn van het Paaseiland.

We vallen met onze neus in de boter, want precies in deze periode vind het belangrijkste festival van het eiland plaats; De Tapati, waarbij twee dames strijden om de titel van koning van het komende jaar. Tussen al het bijzonders van het Paaseiland door hebben we verschillende dansoptredens en verkleedpartijen gezien. Een bijzondere gebeurtenis, waarvan wij een deel hebben mogen meemaken.

Na 6 dagen genoten te hebben van het mysterieuze Paaseiland vertrekken wij op 13 februari met een tussenstop op Santiago de Chile naar Rio de Janerio.

Martine

Helloa chica,

Ik ben weer helemaal op de hoogte ;)
Wat een mooie verhalen!!
Leuk dat je ze nog even compleet maakt, voordat je naar huis komt.

Dikke X!

Mamma

Denk dat je het reizen nu al gaat missen terwijl je bijna onderweg bent naar huis. Al is wereldreis 1 bijna over, je kunt terug kijken op een hele mooie periode en altijd weer teruggaan!

Saskia Greup

Geweldig meis! Dat pakken ze je niet meer af! x